11 marca 2018

Polska odwraca oczy - Justyna Kopińska

Polska odwraca oczy

Polska odwraca oczy to książka, która nie pozostawia złudzeń. Historie wstrząsające, które wzbudzają masę emocji. Aż trudno uwierzyć, że to wszystko wydarzyło się naprawdę. Nadal nie mogę otrząsnąć się po tym, co przeczytałam. 


Polska odwraca oczy to zbiór 16 reportaży. Każda historia jest prawdziwa i wydarzyła się w Polsce. Historie bulwersujące, wstrząsające. Historie pełne smutku, żalu, niedowierzania, a przede wszystkim o samotności i braku sprawiedliwości.
 
Historie o brutalnych morderstwach i gwałtach, gdzie nikt nie zostaje ukarany, wręcz przeciwnie dostaje wyrok w zawieszeniu. Historie o korupcji, nieadekwatnych wyrokach. Historie przemilczane, które dopiero po kilkunastu latach wychodzą na jaw. Czytając te teksty, zastanawiałam się, ile jest jeszcze takich historii? Ilu ludzi milczy?
"Bo aby przetrwać, człowiek musi koncentrować się na tym, co jest tu i teraz." 
(Kopińska J., Polska odwraca oczy).
Zdałam sobie sprawę, jak mało wiedziałam o wspomnianych sprawach przez Panią Justynę Kopińską, a o niektórych nawet w ogóle nie słyszałam. Szczególnie wstrząsnęły mną następujące reportaże:

  • Spokojny sen Anny.
  • Czy Bóg wybaczy siostrze Bernardetcie?
  • Elbląg odwraca oczy.

Polska odwraca oczy - Justyna Kopińska

Ile razy czytając te teksty, chciałam krzyczeć na sądy, na wyroki i zadać podstawowe pytanie - czy tylko ja, przeciętny obywatel, bez wykształcenia prawniczego, bez odpowiedniej znajomości prawa karnego, dostrzegam, że doszło do czegoś złego, co wymaga wymierzenia sprawiedliwej kary?
"To jest taki ból, że już nie masz siły oddychać."
(Kopińska J., Polska odwraca oczy). 
Ileż emocji wywołuje we mnie ta książka. Do tych wszystkich historii nie da podejść się na chłodno - przynajmniej ja tego nie potrafię. Te historie będą burzyć krew w żyłach i wywoływać masę pytań.

To było moje pierwsze spotkanie z reportażem. Wcześniej nie czytałam książek z tego gatunku literackiego. Książka Pani Justyny Kopińskiej całkowicie do mnie trafiła - wszystko rzetelnie opisane, zadawanie odpowiednich pytań, a przede wszystkim zwrócenie szczególnej uwagi na to, co dzieje się w kraju, w którym żyjemy.

Serdecznie polecam każdemu zapoznanie się z książką Polska odwraca oczy. Nie są to łatwe tematy, ale właśnie po takie warto sięgać. Zdecydowanie warto!

7 komentarzy:

  1. Taka literatura to niestety nie dla mnie :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Od dawna chcę sięgnąć po literaturę związaną z historią. Z przyjemnością sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Żałuję, że nie kupiłam sobie swojej kopii po promocyjnej cenie w biedronce... bardzo mnie intryguje ten reportaż :)

    Pozdrawiam,
    toukie z ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam okazji przeczytać jeszcze tej książki, ale też w ogóle o niej nie słyszalam, także... Recenzja świetna, na pewno zachęca do przeczytania i do zainteresowania się tym tytułem.

    Dodaję bloga do obserwowanych.

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/03/elizabeth-i-jej-ogrod-elizabeth-von.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Umknęła mi ta pozycja... a książka jest faktycznie warta by poznała ją jak największa grupa odbiorców. Pamiętam sprawę siostry B. Czytałam artykuły i wywiady. Wstrząsające i nie do wyobrażenia... Dopisuję książkę do listy.
    Dzięki za recenzję.

    Pozdrawiam!
    Ewa z www.mybooksandpoetry.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Dorwałam ją kiedyś w Biedronce za niecałą dyszkę i wciąż kurzy się na półce... Chyba czas to zmienić :) Piękne zdjęcia!

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla mnie ten tytuł był po prostu fantastyczny, nie mogę się doczekać lektury najnowszej powieści autorki.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia